Followers

Saturday, January 30, 2010

Mama & Mitokondria

Di airport Alor Setar sebelum balik Mesir

kejayaan yg dikecapi skrg bermula dr kesusahan seseorang..hargai selagi dia masih di depan mata, komen Guest45279 di ruangan shoutbox saya. Terima kasih saya ucapkan kepada beliau kerana mengingatkan saya tentang ibu. Saya tidak pernah lupa pengorbanan ibu saya. Saya selalu menghubungi beliau melalui telefon. Paling kurang pun sekali seminggu. Kadang-kadang seminggu berkali-kali. Tambah-tambah saya yang belajar di negeri orang.

Cerita Pasport

Baru-baru ini, saya menelefon ibu saya untuk memberitahu beliau yang saya dengan tidak sengaja telah mencicirkan pasport teman serumah saya, Faqih ketika menaiki teksi di Tanta. Tujuan saya memberitahu itu ialah tidak lain tidak bukan untuk meminta beliau doakan agar Allah mempermudahkan urusan saya dan ketemukan kembali saya dengan paspot itu. Alangkah terkejutnya saya apabila ibu saya yang bertanya dulu tentang pasport itu.

"Ha, awat Mi? Dah jumpa pasport?" soal ibu saya.

Saya tersentak.


"Aik? Mama tau mana?" balas saya dengan soalan.


"Orang dah siap doa dah pun. Sembahyang hajat pun dah," kata Mama.


Alangkah malunya saya. Perkara yang saya cuba rahsiakan dari pengetahuan beliau, tetapi lebih awal beliau bertindak dan berdoa. Begitulah hebatnya rasa hati seorang ibu. Walau di mana kita berada, ibu kita sentiasa mendoakan kita. Walaupun akhirnya saya tahu bahawa Mama tahu cerita pasport itu melalui Facebook abang saya, tetapi saya masih percaya dengan rasa hati seorang ibu.


Dan alhamdulillah, pada Isnin lepas pasport itu telah dijumpai. Kebetulan ustaz yang berniaga di Restoran Ittihad telah menaiki teksi yang saya naiki tempoh hari. Lalu pemandu teksi menyerahkan pasport itu kepada beliau. Alhamdulillah, berkat doa Mama.


Anda

Saya tak pasti anda bagaimana?

Adakah anda selalu menghubungi ibu anda?

Selalu bertanya khabar tentang beliau?

Atau bagaimana?


Apakah tanggungjwab seorang anak kepada ibunya?


Kenapa kita mesti taat kepada ibu kita?

عن أبى هريرة رضى الله عنها قال جاء رجل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال يا رسول الله من أحق الناس بحسن الصحبة؟ قال أمك ثم أمك ثم أمك ثم أباك ثم أدناك أدناك (رواه البخارى ومسلم)؛

Maksudnya : Daripada Abi Hurairah Radhiy Allahu Anhu berkata : "Seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah S.A.W lalu bertanya : Wahai Rasulullah! Siapakah orang yang paling layak untuk aku bersahabat dengannya? Baginda menjawab : Emakmu, kemudian emakmu, kemudian emakmu, kemudian bapamu dan seterusnya orang yang terdekat denganmu, terdekat denganmu." (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Forensik

Dalam ilmu forensik pula, teknologi DNA merupakan salah satu cara untuk menyiasat identiti sebenar seseorang. Salah satu daripadanya ialah dengan menganalisis DNA mitokondria dalam sel badan manusia. Mitokondria adalah struktur yang berfungsi sebagai tapak penghasilan tenaga sel.


Setiap orang daripada kita mempunyai DNA mitokondria yang sama dengan adik-beradik kita yang lain. Hal ini adalah kerana mitokondria setiap embrio yang baru diperoleh daripada telur (ovum) ibu kita semasa proses persenyawaan (fertilization). Sperma si ayah hanya menyumbang DNA nukleus dalam sel manusia kerana tenaga yang terdapat dalam mitokondria pada bahagian ekor sperma telah habis digunakan semasa sperma berenang menuju ke ovum.

Hanya bahagian kepala (nukleus) sahaja yang berjaya menembusi dinding ovum dan bukannya ekor (mitokondria)

Hikmah

Kebiasaannya, bilangan mitokondria lebih banyak daripada nukleus dalam sesuatu sel untuk memastikan tenaga yang diperlukan oleh sel adalah mencukupi. Ini bermakna segala tenaga yang kita punyai sekarang adalah warisan daripada ibu kita. Mungkin inilah hikmah Allah menyuruh kita berbuat baik kepada ibu 3 kali lebih banyak berbanding ayah dalam hadis tadi.


Maha Suci Allah yang menciptakan sesuatu bukan untuk tujuan yang sia-sia.


Bagi teman-teman yang sudah lama tidak menghubungi ibu anda, silalah berbuat demikian selagi dia masih di depan mata, bak kata salah seorang pelawat blog saya.

7 comments:

  1. waaah this is something new.. i never knew it before.. =)

    selamat bercuti di uk nnti ;)

    ReplyDelete
  2. slm abg zul mantap2
    keep it up mcm mana pun still ibu kta is the best kan?
    thx sbb abg zol punya blog mengigatkan saya
    thx abg zol ^^

    ReplyDelete
  3. terima kasih Effy & Anonymous
    'Sharing Is Caring'
    :)

    ReplyDelete
  4. sedih. sampai menitiskan air mata. rindukan emak saya. thanks for sharing :)

    have fun di uk nanti. semoga selamat semua.

    ReplyDelete
  5. Aku mcm kenai mak cik tu..dia punya masakkan lotong memang sedap...aku dan anak dia ada kemahiran yang sama..MAKAN LOTONG 2 pinggan..haha


    :: Jasa ibu dikenang hingga akhirnya::

    - Dalam perjalanan nak balik ke kuching..di epot a.staq..aku jumpa family hang..hantang abg hg zul..ayah hg membisikkan sesuatu tntang hang pada aku...haha..private beb...

    ReplyDelete
  6. kagumla dgn abg zul..bila kena tegur baru nak tulis ttg emak....jgn sekadar tulis di blog jer abg zul..tapi dekat hati ingat ngee..ngee..

    ReplyDelete
  7. thanks to our mothers
    their mitochondria
    providing us with energy
    so that we can live!

    ReplyDelete