Followers

Thursday, January 14, 2010

Tato

Tato

Apakah yang anda tahu tentang tato?

Bagaimanakah tato dibuat?

Adakah Islam membenarkan umatnya membuat tato?

Kali ini saya ingin berkongsi sedikit sebanyak pengetahuan saya dengan anda tentang penggunaan tato dari aspek perubatan dan hukumnya di sisi Islam. Secara kebetulan, saya sedang belajar subjek perubatan forensik dan toksikologi klinikal di kuliah dan pernah mengikuti kelas Ustaz Salman tentang kedudukan tato di sisi Islam.

Aspek Perubatan*

Mari kita lihat apakah yang dibincangkan mengenai tato ini dalam bidang perubatan.

Definisi : Hal ini dilakukan dengan menyuntikkan bahan pewarna tertentu (misalnya anilina) ke dalam lapisan kulit secara kekal ditetapkan oleh histosit.

Kepentingan tato dalam aspek perubatan :
1 - Menunjukkan nama, alamat, agama, tarikh lahir dan tempat seseorang.
2 - Memberikan sebuah idea tentang persekitaran dan latar belakang sosial seseorang.
  • Tato pada umumnya dipraktikkan oleh masyarakat kelas bawah.
  • Dalam penagih tato , mereka berlatih untuk menyembunyikan halaman injeksi.
3 - Pembuangan tato oleh pembedahan atau zat kaustik akan meninggalkan bekas luka.

Di Sisi Agama**

Definisi : Mencucuk jarum pada badan sehingga mengalir darah, kemudian diletakkan padanya (tempat yang dicucuk) dengan celak.

Hukum : Haram

Dalil :

1) Al-Quran

وَلَأَمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُوْنِ اللهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِيْنًا

"Dan aku akan suruh mereka (merubah ciptaan Allah), lalu benar-benar mereka mengubahnya. Barangsiapa yang menjadikan syaitan menjadi pelindung selain Allah, maka sesungguhnya ia menderita kerugian yang nyata."
[An-Nisaa', 4:119]

2) Hadis

وعن ابن مسعود رضى الله عنه قال : (لعن الله الواشمات والمستوشمات والنامصات والمتنمصات والتمفلجات للحسن المغيرات خلق الله

Daripada Ibn Mas'ud Radhiyallahu 'Anhu, beliau berkata : (Allah telah melarang pembuat tato dan yang orang meminta tato dibuat ke atas dirinya, penyambung rambut dan orang yang meminta rambutnya disambung, dan orang yang merenggangkan gigi untuk tujuan perhiasan, mengubah ciptaan Allah...)
[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim, Nombor Hadis : 1645 dalam Riyadus Solihin]

Al-Qurtubi berkata : Pengharaman tato ini adalah disebabkan ianya bersifat kekal, kerana ianya salah satu daripada cara mengubah ciptaan Allah. Jika ianya tidak bersifat kekal seperti celak untuk perempuan yang berhias dengannya (celak) maka ulama telah mengharuskan.

Manakala berdasarkan pengertian Abu Daud tentang tato ialah sesiapa yang membuat tahi lalat pada wajah dengan celak atau dakwat (titik hitam pada pipi atau dahi) maka ianya termasuk dalam kategori perkara yang ditegah. Ini adalah kerana ianya salah satu daripada penipuan dan pemalsuan.

Berkata pula Imam Nawawi : Taubat daripadanya ialah menghilangkannya (tato) dengan kadar seberapa segera, kecuali khuatir jika ianya mendatangkan kemudaratan pada anggota badan (selepas proses pembuangan itu).

Sekadar Perkongsian

Begitulah perkongsian saya tentang tato dari aspek perubatan dan Islam. Kesimpulannya, masih banyak lagi yang kita perlu tahu tentang hukum hakam perkara-perkara yang berkait rapat dengan perubatan. Bagi teman-teman dan adik-adik di Mesir, manfaatkan keberadaan kita di bumi anbiya' ini sekadar yang termampu untuk menambah pengetahuan tentang kefahaman Islam tanpa meremeh-temehkan core business kita di sini sebagai pelajar perubatan.

*Rujukan : Forensic Medicine, Staff Members of Forensic Medicine and Clinical Toxicology Department, Faculty of Medicine, Tanta University, 2009-2010.
**Rujukan : Haza Halal wa Haza Haram, Abdul Qadir Ahmad A'atha

4 comments:

  1. salam zul,
    merenggang gigi tu mcm mana? ada kaitan ngn braces ka?

    -faris-

    ReplyDelete
  2. wslm
    setahu aku xdak
    sbb org zmn dulu ja yg suka renggang gigi ni
    depa bangga

    ReplyDelete
  3. haha..ayat sebijik buku forensik..kuatnye study sampai terjemah buku forensik ke bahase melayu

    ReplyDelete