Followers

Saturday, March 20, 2010

Hikmah Di Sebalik Ujian

aaf kepada anda semua kerana sudah lama saya tidak menulis. Bukannya kekeringan idea, malah banyak perkara yang ingin saya kongsikan bersama anda cuma hanya tidak bekesempatan. Entah apa yang sibuk dengan diri ini saya pun tak tahu. Mungkin masa yang ada tak berkat barangkali. Mohon kepada Yang Memberi Masa agar masa yang ada lebih diberkati.

الواجبات أكثر من الأوقات
"Kewajipan yang ada lebih banyak daripada masa yang ada"

Kali ini saya ingin berkongsi dengan anda tentang satu peristiwa yang berlaku ke atas diri saya semasa bercuti di UK & Paris semasa cuti musim sejuk yang lalu. Sudah banyak kali Azhan meminta saya menulis tentang peristiwa ini di blog kerana katanya sebagai pengajaran untuk semua, tetapi oleh kekangan masa, peperiksaan, dan program menyebabkan saya tidak dapat berbuat sedemikian. Namun, saya tidaklah bercadang untuk berkongsi dengan anda tentang peristiwa tersebut sahaja, akan tetapi saya akan turut berkongsi tentang episod-episod kejadian yang menjadi ujian dalam hidup saya sebelum daripada peristiwa tersebut. Sejak kebelakangan ini saya seringkali dikaitkan dan diuji oleh Allah dengan peristiwa barang yang hilang. Tidak kiralah barang itu kepunyaan saya sendiri mahupun kawan saya.

Cerita 1


Semasa pulang bercuti pada cuti musim panas yang lalu, saya telah menempah sebentuk cincin perak berbatu merah. Batu itu dibeli di Sabah oleh abang saya semasa beliau dan emak saya bercuti di sana. Inilah pertama kali saya menempah cincin perak. Sebelum ini hanya dibeli sahaja di kedai-kedai tepi jalan. Tak silap saya harga tempahan cincin tersebut ialah RM100 dan ke atas. Saya sudah lupa the exact price.

2 hari sebelum flight saya ke Mesir, cincin itu hilang. Sehari sebelum itu, saya pergi beraya di rumah kawan. Ada saya minta tolong beliau carikan di rumahnya tapi tidak ketemu. Habis satu rumah saya geledah. Habis juga satu rumah kecoh dengan perkara itu. Mama, abah, adik, abang, dan kakak saya turut membantu walaupun kadang-kadang kata-kata yang pedih merayap di telinga saya dek kecuaian yang telah dilakukan.

Tidak dilupakan kepada Yang Maha Mendengar. Saya tidak putus-putus memanjatkan doa agar ujian yang dihadapi dan doa yang dibaca didengar oleh Allah SWT. Selepas solat Asar petang itu, saya sekali lagi menadah tangan memohon petunjuk daripada Allah SWT. Cuma yang berbezanya pada kali ini saya dapat rasakan doa yang saya minta ini lebih bersungguh dari sebelumnya. Selepas mengaminkan doa, mata saya tertarik dengan kilauan cahaya yang datang dari bawah meja solek di depan tempat saya menunaikan solat. Hati tergerak untuk mengetahui apakah benda tersebut. Alangkah gembiranya saya apabila cahaya yang berkilau itu datangnya dari cincin yang dicari-cari selama ini. Lidah saya tak putus-putus mengucap Alhamdulillah memuji Allah kerana doa saya telah dimaqbulkan.

Cerita 2


Peristiwa yang kedua ini berlaku pada hari saya hendak datang ke Mesir. Saya dan kawan sekelas saya, Iman akan menaiki pesawat yang sama di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang. Setelah selesai urusan check-in, kami berpakat untuk masuk ke departure hall lebih lewat kerana ingin mengambil peluang seluas-luasnya untuk bersama keluarga masing-masing. Setelah bersalam-salaman dengan ahli keluarga masing-masing, saya pun melangkah masuk menuju ke dalam. Tetapi saya lihat Iman sedang mencari-cari sesuatu di dalam beg beliau.

"Zul, sat Zul," pinta beliau dengan wajah yang pucat.

"Kenapa ni?" tanya saya.

"Pasport Iman hilang," jawab emak beliau.

"Ha?? Camna boleh hilang?" soalan saya yang tiada jawapan. Maka bermulalah aktiviti mencari pasport di situ. Tinggal berapa minit sahaja lagi sebelum pesawat berlepas. Emak saya menyuruh saya check di dalam beg takut-takut terambil semasa urusan check-in tadi. Emak Iman turun ke surau di tingkat bawah tetapi tidak juga ketemu. Adik beliau, Ihsan juga turut mencari. Emak saya meminta saya bacakan doa yang saya baca ketika cincin saya hilang tempoh hari. Dengan penuh mengharap, saya meminta agar Allah ketemukan pasport itu kepada kami. Akhirnya, Ihsan menjumpai pasport tersebut di dalam troli yang digunakan untuk urusan check-in tadi. Alhamdulillah..

Cerita 3

Suatu hari semasa saya hendak ke Kaherah, barulah saya perasan yang pasport saya hilang. Selalunya saya akan letakkan di dalam bakul kecil di atas meja saya sekali dengan dompet, kunci, telefon bimbit, dan sebagainya. Selepas pulang dari Kaherah saya mulakan operasi mencari pasport saya bermula dari dalam bilik sehingga ke rumah-rumah kawan saya di sini. Saya berpesan kepada mereka jika menjumpai pasport saya silalah maklumkan kepada saya secepat mungkin. Ini adalah kerana saya khuatirkan keselamatan saya menetap di negara orang dengan tiada dokumen pengenalan diri yang sah.

Setelah beberapa minggu berusaha dan berdoa, akhirnya Allah menemukan saya dengan pasport saya. Dalam sujud terakhir solat pada hari itu, saya memohon kepada Allah dengan hajat tersebut. Dengan taqdir Allah, selepas saya memberi salam kedua, mata saya memandang tepat ke salah satu beg plastik Vodafone yang terletak di atas rak buku saya. Saya tergerak untuk membuka beg plastik itu, dan alhamdulillah, pasport saya telah ditemui. Barulah saya teringat yang saya terlupa untuk mengeluarkan pasport itu selepas urusan di Pusat Vodafone.

Cerita 4

Setelah selesai urusan membeli tiket kapal terbang untuk ke UK, saya dan Faqih bercadang untuk membuat International Student Identity Card. Orang kata dengan adanya kad ini segala tiket untuk masuk ke sesuatu tempat di sana nanti akan mendapat diskaun. Saya kirimkan saja urusan tersebut kepada kawan saya, Fawwaz yang kebetulan hendak ke Kaherah pada petang itu. Jam sudah menunjukkan pukul 1 lebih. Train Fawwaz ke Kaherah pukul 1.30 petang. Saya pun bergegas menaiki teksi dan berjanji untuk berjumpa dengan beliau berdekatan dengan rumah beliau. Semasa dalam teksi, beliau ada menghubungi saya. Setelah membuat bayaran kepada pemandu teksi tersebut, saya pun bergegas menuju kepada beliau. Tiba-tiba..

"Eh, mana pasport Faqih??" soal saya sendirian.

"Tak tau. Abang bawak tak tadi?" soalan saya dibalas dengan soalan.

"Bawak," jawab saya lemah.

Saya rasa sangat bersalah. Dalam tempoh sepuluh 12 hari itu, pelbagai usaha telah diambil termasuk membuat pasport sementara Faqih di Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah, menempah tiket untuk Faqih pulang ke Malaysia, membatalkan tiket beliau ke UK, dan bermacam-macam lagi. Usaha kami untuk menjejaki teksi yang saya naiki tempoh hari seakan-akan mustahil kerana saya tidak ingat nombor plat dan muka pemandu teksi tersebut. 12 hari yang dilalui seakan-seakan 12 bulan lamanya.

Tetapi kuasa Allah mengatasi segala-galanya. Saya tidak putus-putus untuk berdoa. Akhirnya, keajaiban yang dinantikan akhirnya muncul juga. Kebetulan seorang mahasiswa Indonesia yang mengusahakan restoran di tempat kami telah menaiki teksi yang sama semasa dalam perjalanan ke pasar. Beliau yang meyerahkan pasport itu kepada Faqih. Saya menyempurnakan puasa nazar saya dan sebagai tanda syukur.

Cerita 5

"Allah! Azhan, pasport aku!!" beritahu saya.

Tanpa banyak berbicara, saya berlari dan berpatah balik ke tandas yang saya gunakan tadi untuk mengambil wudhuk. Memang saya ingat saya telah letakkan beg merah kecil yang berisi pasport dan boarding pass di atas sinki di dalam tandas tersebut. Tetapi saya amat kecewa apabila saya dapati beg merah itu sudah tiada! Tinggal setengah jam lagi sebelum pesawat berlepas. Saya mula cuak. Badan saya sudah mula berpeluh-peluh walaupun cuaca di Lapangan Terbang Heathrow sangat sejuk. Di surau tiada, dengan security pun tiada.

Tinggal 20 minit lagi. Akhirnya Fawwaz bersetuju untuk menemani saya mencari sekali lagi. Sekali lagi kami ke tandas, ke surau, dan ke tempat lost and found. Tetapi tidak berhasil.

"Fawwaz, dah la. Gate closing dah tu," akhirnya saya membuat keputusan untuk bersuara sambil menunjukkan jari ke arah information board.

"Aah, jom la," balas Fawwaz.

Semasa perjalanan menuju gate yang agak jauh itu, kami berjalan kepenatan. Masing-masing bisu. Beratnya ujian yang Allah timpakan ke atas diri saya. Dalam kotak fikiran saya, saya sudah memikirkan yang saya akan berpatah balik ke rumah kawan saya, Hamid dan Eg di London dan menyiapkan pasport baru serta menempah tiket lain ke Mesir yang akan memakan kos yang entah berapa. Tiba-tiba..

"Zul! Zul! Ada ni, ada kat sini!" jerit Faqih sambil menunjuk ke arah kaunter di gate kami.

"You are very lucky man today," beritahu pegawai tersebut.

Saya hanya mampu tersenyum. Tapi senyuman saya hambar. Nak menangis pun ada. Pemurahnya Allah. Dia masih mahu menolong hambaNya yang penuh dengan dosa ini.

"Dah la tu. Yang penting kita dah jumpa," tegur Azhan seakan-akan memahami.

Kenangan di Heathrow Airport bersama Hamid & Eg

Konsep Tawakkal

Inilah doa yang sahabat saya ajar ketika barang hilang :

يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيْهِ اجْمَعْ بَيْنِيْ وَبَيْنَ ضَالَّاتِيْ
"Wahai Pengumpul sekalian manusia pada hari yang tiada keraguan padanya (hari kiamat), Kau temukanlah aku dengan (barang-barangku) yang hilang"

Berdasarkan kelima-lima peristiwa yang saya alami sendiri di atas, saya dapat simpulkan bahawa setiap doa kita didengari Allah. Cuma cepat atau lambat saja untuk perkara itu dimakbulkan. Janganlah kita mudah berputus asa sebaliknya berusaha bersungguh-sungguh dan bertawakkal kepada Allah dalam setiap bidang yang kita ceburi. Semoga tulisan saya kali ini dapat diambil pengajaran dan motivasi bagi kita yang akan menempuhi peperiksaan tak lama lagi.


8 comments:

  1. takutnya kalu ujian sama jadi kat aku..
    aku x kuat cam zul..

    ReplyDelete
  2. ujian sebagai pengajaran..pengajaran menambah pengalaman..Allah nak uji tahap kesabaran zul tuh..dan xder 1 masalah pon tanpa pnyelesaian..dan Allah nak sangat kita mintak ngan Dia kan..sebab tuh suruh doa bnyak2..

    p/s:baru tau zul ni 'agak' cuai..:D

    ReplyDelete
  3. erghh~ knpa perlu ada..

    amaran: jgn dekat dgn zul, nnt passport anda akan lesap.

    hahhahha~ :P

    ReplyDelete
  4. makbul sunnguh doa abg zul nih...
    moga2 doa ana pun akan sentiasa mcm abg zul, sentiasa didengari/diterima oleh Allah..

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah...dugaan mematangkan anda....mungkin Allah merindui suara rintihan anda,Dia ingin skali mendengar suara2 penuh ampun dan mengharap dr anda...dgn cre menghntr pelbagai ujian n dugaan...agr anda tdak melupakan Dia n stse yakin s=dgnNya...

    ReplyDelete
  6. VO pn pnah ilang passport jugak



    tmpoh ilang pulak lame
    siap wat surat polis lg
    kesian pengerusi DPMT
    ulang-alik uruskn passport yg 'ilang'

    ReplyDelete
  7. thankz weh share maklumat..i'allah aku akan amal doa ni kalo jadi kat aku nati..kalo dak aku minta tlg hang doa la..

    ReplyDelete
  8. Ujian yang dtg kadangkala adlh utk memuliakan kita..

    malah merupakan satu salah satu tanda yag Allah masih sayang kpd kita..

    salam alaik..

    ~ http://lautanrabbani.blogspot.com

    ReplyDelete