Followers

Wednesday, July 15, 2009

Azhan Sudah Jatuh Cinta!!!

Seusai solat Zohor, kami pun memulakan langkah. Destinasi pertama kami ialah money changer. Susah juga nak cari money changer di kawasan hotel kami menginap. Hampir-hampir setengah jam kami berpusing-pusing di tempat yang sama. Sudahla panas terik waktu-waktu macam tu. Tanya orang dia cakap kat situ. Tanya orang lain, lain pula arahnya. Entah orang ke berapa baru kami menjumpai money changer. Rupa-rupanya kami hanya tersalah jalan. Kalau kami terus sahaja mencari di Mustafa Kamal Street itu cukup banyak money changer. Tapi apakan daya, segala-galanya Allah yang atur. Akhirnya setiap daripada kami menukar lebih kurang 200-250 euro seorang.

Keletihan

Selepas itu kami meneruskan langkah. Kami ingin ke Masjid Sultan Ahmet atapun lebih dikenali dengan Masjid Biru dan Hagia Sofia. Sekali lagi kami diuji untuk mencari stesen metro. Padahal depan mata saja. Tapi biasalah tempat orang. Tambahan pula orang-orang Turki boleh dikatakan tidak fasih berbahasa Inggeris. Akhirnya selepas bersusah payah, kami berjaya membeli token ataupun dalam bahasa Turki dipanggil Jeton untuk ke stesen Sultanahmet.

Muka puas selepas jumpa stesen metro Aksaray

Rupa-rupanya tambang untuk setiap pengangkutan awam di Turki sperti metro, tram, feri, dan bas berharga 1.50 lira tanpa mengira destinasi. Sungguh mudah! Kan bagus kalau Mesir dan Malaysia buat macam ni.

JUJUR

"Kiranya orang-orang kat sini semua jujur-jujur belaka la," Azhan membuat kesimpulan. Ya, memang semua orang-orang di sana jujur-jujur belaka. Masakan tidak, jika anda tidak membeli token itu pon anda boleh menaiki metro kerana anda boleh naik ke stesen melalui tengah-tengah landasan metro. Kalau di Mesir yang dikawal rapi pun masih ada orang yang menipu.

Metro (gambar dari atas bas)

Akhirnya kami tiba di stesen Sultanahmet selepas melalui beberapa stesen seperti Laleli Universiti dan Grand Bazaar. "Alhamdulillah, sampai jugak kita kat sini. Sebelum ni dok tengok dalam buku sejarah ja," detik hati saya. Oleh kerana ketika itu hampir-hampir dengan waktu Asar, Azhan mencadangkan agar kami masuk ke Hagia Sophia dahulu dan selepas itu boleh bersembahyang Asar di Masjid Biru.

HAGIA SOPHIA

Terletak betul-betul bertentangan dengan Masjid Biru. Pada zaman kerajaan Bizantin menguasai Kota Konstantinapol, ia adalah sebuah gereja. Tak silap saya antara gereja yang terbesar ketika itu. Sehingga kini terdapat lambang salib yang masih kekal di dalamnya. Kemudian apabila Kerajaan Othmaniyah yang diketuai oelh Sultan Muhammad Al-Fatih berjaya menakluki Kota Konstantinapol pada 1453 Masihi, ianya ditukar kepada masjid. Malangnya apabila jatuhnya Khilafah Islamiyah di tangan orang Islam sendiri iaitu Mustafa Kamal Attarturk, ianya dijadikan sebuah muzium sehingga kini.

Di tengah-tengah taman antara Hagia Sophia dan Masjid Biru

Tak kurang juga benda-benda yang khurafat dan sesat yang ada dalam Hagia Sophia. Antara yang popular ialah Wish Column. Dikatakan sesiapa yang berjaya memasukkan ibu jari ke dalam lubang pada tiang Hagia Sophia ini boleh membuat apa-apa saja permintaan dan permintaan itu akan dimakbulkan! Senanglah kalau macam tu. Tak payah susah-susah baca buku pun boleh dapat mumtaz!

Bid'ah Dholalah!!!

Agak lama juga kami di Hagia Sophia. Jam sudah menunjukkan pukul 4 lebih. Tetapi azan Maghrib masih belum kedengaran. Akhirnya saya teringat akan software Athan dalam handphone saya. Saya tukarkan location ke Istanbul dan barulah kami tahu waktu Asar di sana pada jam 5.30 petang, Maghrib 8.40 malam, Isyak 10.40 malam, dan Subuh jam 3.30 pagi! Nasib baiklah berjalan dengan tok wali Azhan. Sekurang-kurangnya Subuh kami terjaga. :).

MASJID BIRU

Kami mengambil peluang masa yang ada sebelum masuk waktu Maghrib untuk bersiar-siar di sekitar kawasan Masjid Biru. Alhamdulillah, tempat sebegitu memang menjanjikan seribu ketenangan! Sunyi dari hiruk-pikuk dan bunyi bising seperti di Mesir. Sesuai sebagai destinasi pelancongan pasca peperiksaan. Kami berehat di kerusi yang terdapat di taman yang terletak di antara Masjid Biru dan Hagia Sophia itu sambil menikmati udara petang dan keenakan buah tembikai di musim panas.

Di hadapan Masjid Sultanahmet

Apabila tiba waktu Asar, kami pun bergerak menuju ke dalam masjid. Ternyata ketenangan yang dirasai berlipat-lipat kali ganda. Suasana masjid yang bersih, udara yang nyaman, dan tenang pasti menambat hati para jemaah. Selepas solat, bilal akan membaca wirid secara kuat dan diikuti dengan para jemaah. Selesai wirid, tuan imam akan membaca Al-Quran secara tarannum agar para jemaah dapat taddabbur atau menghayati apa yang yang dibaca oleh beliau. Ya Allah, sungguh hati ini merindukan suasana sebegini!

JATUH CINTA

"Ish Zul, aku rasa aku nak mai lagi la Turki," Azhan memberitahu. Saya tersenyum dan mengangguk. Tidak hairanlah jika sesiapa yang sudah sampai ke sana akan terpesona dengan keindahan bumi Turki. Tak kiralah kecantikan lahiriyah ataupun ruhiyah. Yang pastinya setiap jiwa akan tertambat dengan segala keindahannya itu. Tak terkecuali dengan kami. Dan orang yang mula-mula mengungkapkan kata-kata cintanya ialah Azhan.

Azhan sudah jatuh cinta!!!

Jatuh cinta dengan Turki!

4 comments:

  1. surprise ajer aku baca , mana jatuh cinta nya, hahahaha, sekali dgn turki la pulak, hahaha

    good experience to be shared

    ReplyDelete
  2. sy pn dh jatuh cinta ngn turki..hhe
    serius,mmg terpesona..
    peandgn yg indah,bersih n ditambh ngn sejarah kerajaan islam uthmaniyah..subhanallah..

    ReplyDelete
  3. Ni nampaknya ustaz nazmi pun nak kena tambah siri jelajah dia juga ni...

    ReplyDelete
  4. baru terjumpa blog ni. terima kasih berkongsi pengalaman!

    ReplyDelete