Followers

Saturday, June 20, 2009

Another Point Of View


"Seperti mana Allah Subhanahu wa Taala berfirman dalam surah al-Baqarah. Bismillahirrahmanirrahim...

يَأَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا ادْخُلُوْا فِى السِّلْمِ كَافَّةً وَلاَ تَتَّبِعُوْا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِيْنٌ

SadaqAllahul-Azim," ustaz itu terus menghuraikan ayat yang dibacanya itu.

BIASA

Dalam ayat 208 surah al-Baqarah ini, Allah SWT ingin berbicara dengan kita tentang soal kesyumulan ataupun kesuluruhan sesuatu perkara. Mari kita renungkan maksud penuh ayat tersebut:

"Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara kesuluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan itu. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu."

Yang biasa kita dengar selalunya ustaz-ustaz akan menghuraikan ayat ini dengan mengaitkan bahawa agama Islam yang kita anuti ini sudah cukup sempurna. Sesiapa yang memisahkan antara politik dan agama bermakna mereka tidak mengamalkan Islam itu secara total. Kerana sesungguhnya Islam itu memang syumul. Semua perkara seperti ekonomi, pendidikan, ketenteraan dan sebagainya telah sedia bernaung di bawah Islam.



LAIN DARI YANG LAIN

Tetapi ustaz itu menghuraikan ayat ini dengan another point of view. Saya amat tertarik dengan cara beliau menghuraikan ayat itu. Tidak pernah terlintas di akal fikiran saya bagaimana beliau boleh nampak pengajaran ayat itu dari sudut yang berbeza. Beliau berkata mengikut kaedah qiraat, ayat itu boleh dibaca dengan dua wajah. Wajah yang pertama dibaca dengan baris bawah pada huruf sin iaitu as-silmi yang membawa maksud Islam. Manakala wajah kedua dibaca dengan baris atas iaitu as-salmi yang membawa maksud keselamatan dan kesejahteraan.

Beliau berkata kalimah kaaffah dalam ayat ini membawa makna keseluruhan. Beliau berkata kita hendaklah melibatkan diri kita dengan jemaah Islam secara keseluruhan dan maksimum. Bukan sahaja kaki dan tangan sahaja yang bekerja malah akal fikiran turut sama bekerja untuk Islam. Lebih dari itu, kita hendaklah menjiwai segala amal Islami kita itu sepenuh hati.

Lihat sahabat-sahabat. Betapa hebatnya ayat quran yang 1 itu boleh dilihat dari pelbagai sudut. Itulah mukjizatnya ayat-ayat Al-Quran.


No comments:

Post a Comment