Followers

Friday, June 19, 2009

Jumaat Yang Tercemar

Gambar Hiasan

"Kallim birraahah!"

3 kali kalimah itu diulang-ulang.

Semakin lama semakin kuat bunyinya.

Langkah saya terhenti. Hati sudah membuat andaian bahawa ini mesti arab bergaduh. Saya menoleh ke belakang. Sangkaan saya tepat! Mula-mula lawan cakap saja. Pergaduhan bertambah 'panas' apabila salah seorang daripada kumpulan arab itu bertindak mengambil besi berbentuk L yang kalau di Malaysia digunakan sebagai tapak atau tiang sokongan untuk pagar berdawai.

Lelaki itu dipukul berkali-kali dengan besi itu. Mujur tidak ada darah yang terpancut keluar dari badannya. Tak cukup dengan itu salah seorang lelaki lain bertindak besi panjang yang digunakan untuk menarik pintu garaj kedai kasut yang baru dibuka berdekatan masjid Maaidah itu. Saya ingatkan lelaki itu bertindak mempertahankan mangsa yang kena pukul itu. Rupa-rupanya dia tolong tambah lagi.

Astaghfirullah!

Semua ahli bait saya yang berjalan lebih hadapan dari saya turut berpatah balik kerana terdengar suasana yang kecoh itu. Orang ramai berusaha meleraikan pergaduhan. Saya kenal lelaki yang kena pukul itu. Dia tinggal di atas masjid dekat rumah saya. Entah apa salahnya saya pun tak tahu.

Begitulah.

Arab Mesir memang terkenal dengan sifat mereka yang suka bergaduh. Tak kira hari tak kira waktu. Padahal dalam khutbah Jumaat tadi, tuan imam baru saja menyebut tentang taqwa. Imtisal awamirihi wa Ijtinab nawahihi. Menunaikan perintah Allah dan menjauhi laranganNya . Entah mereka dengar atau tak khutbah itu saya pun tak pasti. Ataupun dek kerana selalu sangat dengar kata-kata seperti itu sehingga tak memberi kesan kepada jiwa.

Firman Allah Subhanahu Wa Taala:


إِنَّمَا الْمُؤْمِنُوْنَ الَّذِيْنَ إِذَا ذُكِرَ اللهُ وَجِلَتْ قُلُوْبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ ءَايَتُهُ زَادَتْهُمْ إِيْمَنًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُوْنَ

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman (kerananya) dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal" [al-Anfaal 8: 2]

SIFAT MUKMIN

Salah satu daripada sifat mukmin yang disebut oleh Allah dalam ayatNya dalam surah Al-Anfaal ini ialah mereka yang apabila disebut nama Allah maka gementarlah hati-hati mereka. Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya bertambahlah iman mereke kerananya.

Kita bagaimana? Adakah kita tergolong dalam golongan mukminin ini? Jika tidak marilah kita sama-sama bermuhasabah. Koreksi diri di manakah kedudukan kita di sisi Allah. Adakah taqwa kita semakin bertambah setiap hari atau sebaliknya? Marilah sama-sama kita tambah ketaqwaan kita kepada Allah kerana sebaik-baik pertambahan adalah TAQWA!

AHLI BAIT

Bagi mereka yang ada masalah dengan ahli bait hendaklah diselesaikan. Jangan simpan dalam hati, kelak akan dihamburkan kesemuanya bak kata kawan saya. Biasalah masalah dengan ahli bait. Kalau dengan ahli bait pun kita tak boleh nak settle, jangan harap kita boleh handle masalah dengan masyarakat sekeliling nanti. Setiap perkara ada jalan penyelesaiannya.

Berbincanglah.


2 comments:

  1. hmm.. menarik zul.. tu nak setlekan mslh dgn hang ni.. mnta maaf na salah silap.

    salah satu mende yg ramai org terlupa, konsep "seek first to understand, then to be understood"..
    lain yg org tanggung, lain pula yg kita pandang.. hat tu la yg dok jd salah paham memanjang.. :)

    ReplyDelete
  2. macam kenai ja konsep tu..
    hihi..
    :p

    ReplyDelete